Skip to main content

Verkkopalveluiden kehittämisprojektin blogisarja

Dokumentoimme verkkopalveluiden muotoiluprojektin alusta loppuun tässä blogisarjassa. Hyppää kyytiin, osallistu, keskustele ja ammenna ideoita itsellesikin!

Liiketoimintamuotoilu verkkopalvelujen kehittämisessä

Opiskelemme töidemme ohessa palvelumuotoilun perusopintoja Tampereen kesäyliopistossa. Viime viikolla meillä alkoi liiketoimintamuotoilun kurssi, joka pääasiassa suoritetaan käytännön muotoiluprojektina. Tuntuu kuin lottovoitolta, että pääsemme kehittämään palveluitamme kurssityönä.

Verkkopalvelut uusiksi

Verkkosivumme on luotu noin vuosi sitten. Verkkosivujen tekstit on laadittu kesäöiden pimeinä tunteina allekirjoittaneen toimesta, jolloin asiakaskokemusta verkkosivulla vierailijoiden kohdalta ei pystytty kunnolla huomioimaan.

Lisäksi omasta mielestämme verkkosivumme ei ilmennä missiotamme eikö visiotamme ja siitä syystä verkkosivut tullaan uudistamaan täydellisesti seuraavien kuukausien aikana.

Mitä on tarkoitus tehdä?

Tavoitteenamme on luoda verkkopalvelu, josta on mukavaa käydä löytämässä tietoa, jossa voi kokea oivaltamisen tunteita sekä sivuston uudelleensuunnittelun tavoitteena on helpottaa asiakkaidemme ostopolkua. Teemme kehittämistyön muotoiluajattelua hyödyntäen, eli keskiössä on asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja ymmärtäminen.

Meillä ei ole valmista ratkaisuehdotusta mielessämme, vaan aloitamme työn tunnistamalla ydinongelman ja systemaattisen tiedon keruun, – analysoinnin – ja visuaalisen kiteyttämisen avulla askellamme kohti ratkaisua. Emme siis tiedä lopputuloksesta muuta kuin että tuloksena on asiakasystävällinen verkkopalvelu. Eikö kuulostakin jännältä?

Haluamme kehittää yhdessä teidän kanssanne!

Jotta onnistumme tärkeimmässä tehtävässämme – eli asiakkaiden tarpeiden tunnistamisessa ja ymmärtämisessä, toivomme, että osallistut kehittämistyöhömme. Ota siis kehitysblogimme sekä sometilimme seurantaan, jotta huomaat, milloin apuasi tarvitaan. Jokaiselle osallistuvalle asiakkaalle annamme 2 tuntia ilmaista neuvontaa prosessien kehittämiseen tai laatujärjestelmätyöhön liittyvissä asioissa kiitokseksi avusta.

Jaettu ilo on paras ilo

Koska palvelumuotoilu ja liiketoimintamuotoilu ovat tämän päivän kuumia perunoita, ja siihen liittyvää osaamista tulisi kehittää lähestulkoon jokaisessa yrityksessä, päätin että raportoimme tämän projektin alusta loppuun ja jaamme onnistumiset sekä epäonnistumiset avoimesti kaikkien nähtäville. Tulemme kirjoittamaan blogiin jokaisesta vaiheesta: kuinka suunnittelemme, toteutamme, millaisia löydöksiä ja ideoita on syntynyt, sekä arviointia, kuinka onnistuimme ja mitä kannattaisi ottaa huomioon. Toivomme, että saatte näistä ideoita itsellennekin.

Tavoitteenani on siis osoittaa, että yrityksen ei tarvitse olla täydellinen heti. Meillä on mahdollisuus oppia ja kehittyä ja parastahan on yhdessä oppiminen!

Muotoilutiimimme

Tiimissämme on monipuolista osaamista. Meitä kaikkia yhdistää kuitenkin halu oppia hyödyntämään muotoiluajattelua liiketoiminnan ja palveluiden kehittämisessä.

Yhteinen matkamme

5%

4

Tiimi kasassa

Tule mukaan kuulolle. Ota somekanavat seurantaan, jotta pysyt mukana matkallamme

Voisiko liiketoimintamuotoilun case-esimerkki kiinnostaa ystäviäsi? Laita jakoon!

Onko sinulla antaa eväitä matkallemme? Jätä kommentti.

Jätä vastaus